הפער במחירי הדלק ברכבים חשמליים בהשוואה לרכבי בנזין הוא עצום ומסתכם בכמה מאות בודדות של שקלים לחצי שנה ברכבים חשמליים!
עדיין, נראה שאין נהירה גדולה לרכבים חשמליים, יתכן והסיבות לכך נעוצות בשל תשתית טעינה ארצית לא מפותחת ובזמן המתנה ארוך לטעינה מזדמנת שאינה בבית.
תוסיפו לכך גם את המוגבלות היחסית שקיימת בטווחי הנסיעה ועלות רכישה יקרה (יחסית) לרכב חשמלי וקיבלתם את התשובה.
אז האם באמת רכבי חשמל עדיין לא מתאים לנסיעה בארץ או שכבר היום ניתן לנסוע וליהנות מכל ההטבות המגיעות איתו?
אספנו 3 סוגיות שקשורות לרכבי הסוללה, אם תמצאו תשובה מספקת ברובם תוכלו להסיק מכך שרכב חשמלי משתלם לכם בשימוש יום יומי.
מה עדיף יותר? היברידי או חשמלי לחלוטין?
התשובה לשאלה זו משתנה בהתאם לכל אדם וסגנון החיים שהוא רגיל אליו. אך לפני שנסביר זאת בפירוט יתר, כדאי להבהיר תחילה את ההבדל בין רכב היברידי לרכב חשמלי 100%.
גם רכב היברידי וגם רכב חשמלי פועלים על סוללה חשמלית.
ההבדל המהותי בין שניהם הוא שרכב היברידי משלב בין מנוע חשמלי ובין מנוע בנזין רגיל (לכן הוא נקרא היברידי), כשהסוללה החשמלית נגמרת הרכב עובר להשתמש במנוע הרגיל.
לעומתו, רכב חשמלי פועל כולו על סוללה חשמלית בלבד, ללא כל שימוש במנוע בעל בעירה פנימית.
אז מה עדיף לכם יותר? באופן כללי ניתן לומר שרכב היברידי יתאים לכם אם אתם רגילים לנסיעות ארוכות באופן תדיר (כשתגמר הסוללה הרכב יעבור למצב נסיעה על בנזין) או במידה ואין לכם גישה יומית לעמדת טעינה בבית או בקרבת מקום העבודה שלכם.
אך חשוב להבין שהמגמה המסתמנת היא לכיוון רכבים חשמליים לחלוטין.
התכנון לעתיד הקרוב הוא הקמת עמדות טעינה בפריסה ארצית שתקל על נהגי החשמליות.
לכן, אם רוב נסיעותיכם מתבצעות בתוך העיר וניתן למצוא עמדות טעינה בסמוך לאזור נסיעתכם או אפשרות להטענה ביתית, אזי בהחלט יש מקום לחשוב על רכישת רכב חשמלי.
עמדת טעינה חשמלית: קרוב לי או רחוק לי?
שאלת הכותרת היא אחת השאלות החשובות שעליך לשאול את עצמך בהתלבטות לגבי רכישת רכב חשמלי, מכיוון שנושא פריסת עמדות טעינה חשמלית בארץ עדיין נחשב לדבר "לא בטוח" בכל הקשור לקלות ונגישות ההטענה כפי שהיא קיימת היום ברכבי החשמל.
אך זהו מצב שהולך להיעלם בקרוב. התכנון שמוביל משרד האנרגיה הוא פריסה ארצית מאסיבית של עמדות הטענה חשמליות נוספות.
בתוך שנה מהיום אמורות לקום עוד 2500 עמדות טעינה חשמליות ועם רשימה ארוכה שכזו, ניתן להוריד עוד משוכה אחת בדרך להחדרת רכבי החשמל לארץ שגם תגדיל באופן משמעותי את מספר רוכשי רכבי הסוללה.
כיום רשות המיסים מעניקה לכלי רכב חשמליים והיברידיים הטבות משמעותיות במס הקניה במסגרת המיסוי הירוק שעומדות על 10% ברכבים חשמליים.
עם הגדלת ההיצע יש צפי שאחוז המס יעלה בהדרגה וכבר היום בוטלו חלק מהטבות המס ברכבים אלו. השאלה היא האם להקדים את המאוחר ולבצע רכישה כבר עתה כשמחירי המס עדיין נמוכים?
כמה זה עולה לנו?
המשחק כאן הוא בעלות רכישה יחסית גבוהה (עדיין) של רכבים חשמליים ובין התחזוקה הנמוכה שהן מציעות בהשוואה לרכבים רגילים.
איך ניתן להכריע בשאלה זו? נבחן את הנתונים.
בשנים האחרונות בוצעו מספר מחקרים על מנת לכמת מספרית את כדאיות התחזוקה ברכבים חשמליים לעומת רכבי מנוע בעירה פנימית.
הסקרים השונים מראים שגם עלות הנסיעה וגם עלות התחזוקה של החשמליות נמוכות משמעותית בהשוואה לרכבי הבנזין.
כך לדוגמה נמצא שעלות נסיעה לקילומטר אחד ברכבים חשמליים עומדת על טווח שבין 10- 20 אגורות.
אם רכב ממוצע נוסע בין 14 ל- 19 קילומטר לליטר אחד עשו את החישוב ותגיעו להבדל משמעותי במחירי התחזוקה (בין 30 – 50 אגורות לקילומטר במכוניות מונעות סולר או בנזין).
הבעיה היא ברכישת החשמליות שעדיין נחשבות ליקרות יותר. במידה ואתם נוסעים למרחקים ארוכים סך העלות בין החשמליות לרכבי הבעירה הפנימית מתקזז.
קחו בחשבון גם את הירידה המתמשכת במחירי סוללות החשמל ברכבים שירדה בצורה דרסטית וכן את קיצור זמן ההטענה שהולך ומשתפר ותגיעו למסקנה המתבקשת.
עמדת טעינה בבית פרטי בשביל רכב חשמלי
אם אתם בעלי בית פרטי תוכלו להתקין תשתית לעמדת הטענה פרטית בביתכם ולחסוך לכם התרוצצויות מיותרות אחר מקום הטענה.
ישנן חברות פרטיות שמבצעות את ההתקנה. המחירים נעים בטווח שבין 3000- 4000 שקלים.
בנוסף לכך, אותן חברות מציעות את שירותיהן גם בהתאמת והתקנת תשתית החשמל בבית לעמדה במחירים שנעים בין 1500- 2500 שקלים וזאת לאחר שיחה עם סוקר מטעם החברה שקובע את תוואי הנחת התשתית בבית.
ואם כבר מדברים על רכבים חשמליים, בואו להכיר את מיצובישי PHEV:
כשמדובר על רכב חשמלי או רכב היברידית אי אפשר שלא לשים לב למיצובישי PHEV המחודשת אשר הוציאה לאחרונה גרסת פלאג אין היברידית והחברה הבלעדית בישראל התחילה לייבא את הרכב ארצה.
דגם מחודש זה הוא חלק ממגמת שינוי שמתרחשת בחברה היפנית שנרכשה ע"י קונצרן הרכבים רנו – ניסאן הצרפתי.
התכנון העתידי הוא הורדה הדרגתית של דגם רכב השטח הוותיק והמוכר הפאג'רו, והחלפתו בדגמים חדשים ומחושמלים. נכון להיום, מיצובישי אאוטלנדר PHEV הוא המוביל מביניהם.
הדור החדש של האאוטלנדר PHEV מציג ביצועים משופרים, עם האצת מנוע חזקה וטובה ומנוע חשמלי מחוזק שנותן תפוקה רבה יותר על הכביש.
סביבת הנהג מציבה אותו ואת הנוסעים בעמדה גבוהה ויחד עם מרחב שמשות נדיב מתקבלת ראות כביש טובה למדי.
כבר בתחילת העשור החלה היצרנית היפנית לפתח טכנולוגיית הנעה היברידית נטענת.
אולי זו הסיבה מדוע קונצרן הרכבים הצרפתי רנו – ניסאן, רכש את מיצובישי.
טכנולוגיה זו אמורה לשמש כבסיס לטכנולוגיה העתידית של הקונצרן הצרפתי בתחום כל הדגמים ההיברידיים שלו.
מה חדש?
כדי להאריך את טווח הנסיעה הגרסה המחודשת של הרכב החשמלי מיצובישי האאוטלנדר עברה שינוי במנוע חדש ובמערכת חשמלית משופרת.
מבחינה חיצונית לא ניתן להבחין בשינויים מרחיקי לכת. שינויים שכן בוצעו הם בגריל הקדמי, בגלגלים, בהגדרות למצבי נסיעה שונים.
כאמור, כל תגובות הרכב השתפרו ביכולות האצה גבוהות יותר ובחוזק המנוע החשמלי שמחזיק זמן רב יותר ומנסה לתת למנוע הבנזין לנוח עד כמה שניתן.
מה ניתן לשפר? רעשי הכביש הם בעיה מוכרת בנישת רכבים חשמליים וגם כאן ניתן היה לבודד יותר רעשי רקע במצב נסיעה חשמלית.
בדגם החדש ניתן לקבל מתגים חדשים למערכת ההנעה הקבועה, מושבי עור משודרגים ועוד.
נתונים וביצועים
גרסת האאוטלנדר פלאג אין מגיעה עם מנוע בנזין 2.4 ליטרים, שני מנועים חשמליים עם הספק 60 קילוואט וסוללה.
גרסה זו מסוגלת להגיע לתאוצת מנוע מ- 0 ל- 100 קמ"ש תוך 10.5 שניות עם מהירות מרבית של 170 קמ"ש והספק מנוע 224 כוח סוס.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית רציפה. האאוטלנדר החדשה גדולה: גובה 2.7 מטר, רוחב 1.8 מטר ואורך 4.7 מטר שמסתיימים בתא מטען בקיבולת של 463 ליטרים.
המנוע החשמלי ברכב החשמלי החדש שממוקם בחלקו האחורי של הרכב והגנרטור שטוען את הסוללה תוך כדי נסיעה עברו שדרוג וכעת מספקים 10% יותר כוח מבעבר.
גם קיבולת הסוללה הוגדלה ב-15% לטובת טווח ההנעה החשמלי שעומד על 44 קילומטרים לליטר.
הטענה ללא פלאג אין
פיצ'ר מעניין באאוטלנדר היא אפשרות הטענה ללא חיבור פלאג אין.
לדברי היצרנית של הרכבים החשמליים, ניתן להפעיל את מנוע הבנזין כשעה ללא כל חיבור פלאג אין לגורם חשמל ובמהלכו ניתן לטעון את הסוללה עד לקיבולת של 80% ולקבל טווח נסיעה של כמה עשרות קילומטרים.
הרעיון נשמע נחמד אך לצורך הטענת הסוללה הרכב "מבזבז" כמות דלק ששווה בכמותה לכמות הדלק שהיה מבזבז גם כך בנסיעה במנוע הבנזין עם אותו טווח נסיעה.
כמה זה עולה לנו?
גרסת הפלאג אין של האאוטלנדר יקרה בכ- 85 אלף שקלים יותר מגרסת האאוט לנדר בעלת מנוע בנזין רגיל בנפח 2.0 ליטרים.
לא נראה שהפער הגדול במחיר יחד עם נראות שכמעט זהה לחלוטין בין שני הדגמים תביא ליצרנית היפנית הרבה רוכשים בארץ.
בנוסף לכך, גרסת הפלאג אין ההיברידית מגיעה לישראל ומתמודדת עם בירוקרטיה ישראלית של 20% מס קניה כיום.
לפי כל ההערכות מס זה אמור להתייקר ובכך האאוטלנדר ההיברידית תמצא את עצמה עם שווי רכב שמתקרב לרכבי מותג יוקרתיים.