שמעתם את המושג "רכב חשמלי" כבר עשרות פעמים, אבל עדיין לא מבינים מה היתרונות שלו? האם כדאי לרכוש? ומה בכלל הקשר בין התפתחות עולם התחבורה לבין המעבר למכוניות חשמליות? הגעתם למאמר הנכון.
מה הוא בעצם רכב חשמלי?
למכונית חשמלית יש רק מנוע חשמלי, והוא חסר מנוע בעירה פנימי (כלומר, לא זקוק לו). בהתאם לכך, הרכב החשמלי פועל על אנרגיית חשמל בלבד. ברכבים היברידיים יש גם מנוע בעירה פנימי (אשר הוא העיקרי) וגם מנוע חשמלי המשמש כעזר.
האנרגיה המשמשת את הרכב החשמלי צבורה בסוללות הממוקמות בתחתית הרכב.
עמדות טעינה
את הסוללות של הרכב החשמלי יש לטעון מידי פעם בפעם (בהתאם לסוג הרכב, הספקי הנסיעה וכיוצא בזה). חברות שונות מספקות עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ.
לדוגמה, חברת evedge. פריסת העמדות המהירות והמתקדמות שהחברה מספקת ברחבי הארץ ממקמת אותה כחברה מובילה בתחום. באמצעותם תוכלו להזמין עמדות טעינה לבתים פרטיים, לחניונים, לאזורי מגורים ולמקומות עבודה.
ידידותי לסביבה
המודעות לאיכות הסביבה והניסיון לחיות חיי קיימות הולכים וגוברים בעולם כולו ובישראל, ורבים מאיתנו עסוקים בעתיד הסביבתי ובניסיון למצוא פתרונות ברי-קיימא. רכב חשמלי הוא אכן פתרון שכזה – היות ואינו מזהם.
רכב המונע בסוללות חשמליות ניזון מחשמל המיוצר מתחנות כוח (שהן, למעשה, דווקא כן מזהמות), אך רוב רובו של התהליך קורה הרחק מהאוכלוסייה, ובחיי הרכב עצמו הוא אינו מייצר זיהום, בשונה מרכבים רגילים.
בעתיד, צופים שייצור האנרגיה יעבור לאנרגיה חלופית (שמש או רוח), כך שהזיהום יפחת כמעט לגמרי.
פשוט וקל לייצור
המנוע החשמלי קל מאוד לייצור. אורך חיי הניצול שלו גבוה ביותר והוא עמיד יותר וחזק יותר. אין לנו, במקרה זה, צורך במערכות עזר – מערכת שימון או מערכת קירור, לדוגמה. אפילו תיבות ההילוכים, המצמד והמתנע – כולם מיותרים.
כל המשתנים האלו הופכים, כצפוי, את המנוע החשמלי למנוע זול יותר, אשר גם תחזוקתו זולה בהרבה, אמינותו גבוהה באופן משמעות ממנוע רגיל (מורכב מפחות חלקים מבפנים ומבחוץ), והנטייה להתקלקל נמוכה יותר, היות ויש מספר נמוך של מערכות שעשויות בכלל ללקות.
זול יותר
תפעול מכונית חשמלית זול יותר, כיום, מתפעול מכונית אחרת. זאת מכיוון שמרבית ממשלות העולם תומכות במעבר לרכבים חשמליים ומעוניינות לעודד את האוכלוסייה. אפילו האגרה השנתית זולה יותר.
הוצאות התחזוקה נמוכות יותר והוצאות האנרגיה זולות בהרבה – כפי שניתן להסיק, חשמל זול בהרבה מדלקים, שעליהם המס גבוה יותר.
ומה קורה כשצריך מוסך?
זכרו שפרט למערכת ההנעה, המכונית עצמה לא השתנתה משמעותית ואת חלק מהתקלות והטיפולים תוכלו לבצע במוסך רגיל.
במקרה של טיפול במערכת ההנעה, יש לדבר עם היבואנים הרשמיים – שכן מכונאי רכב מן המניין לא ידע לגשת למערכת זו במידה ולא עבר הכשרה ייעודית.
ידידותי לסביבה, ידידותי לכיס, וקל לתפעול – רכבים חשמליים הם העתיד, והעתיד כבר כאן.
שמעתם את המושג "רכב חשמלי" כבר עשרות פעמים, אבל עדיין לא מבינים מה היתרונות שלו? האם כדאי לרכוש? ומה בכלל הקשר בין התפתחות עולם התחבורה לבין המעבר למכוניות חשמליות? הגעתם למאמר הנכון.
מה הוא בעצם רכב חשמלי?
למכונית חשמלית יש רק מנוע חשמלי, והוא חסר מנוע בעירה פנימי (כלומר, לא זקוק לו). בהתאם לכך, הרכב החשמלי פועל על אנרגיית חשמל בלבד. ברכבים היברידיים יש גם מנוע בעירה פנימי (אשר הוא העיקרי) וגם מנוע חשמלי המשמש כעזר.
האנרגיה המשמשת את הרכב החשמלי צבורה בסוללות הממוקמות בתחתית הרכב.
עמדות טעינה
את הסוללות של הרכב החשמלי יש לטעון מידי פעם בפעם (בהתאם לסוג הרכב, הספקי הנסיעה וכיוצא בזה). חברות שונות מספקות עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ.
לדוגמה, חברת evedge. פריסת העמדות המהירות והמתקדמות שהחברה מספקת ברחבי הארץ ממקמת אותה כחברה מובילה בתחום. באמצעותם תוכלו להזמין עמדות טעינה לבתים פרטיים, לחניונים, לאזורי מגורים ולמקומות עבודה.
ידידותי לסביבה
המודעות לאיכות הסביבה והניסיון לחיות חיי קיימות הולכים וגוברים בעולם כולו ובישראל, ורבים מאיתנו עסוקים בעתיד הסביבתי ובניסיון למצוא פתרונות ברי-קיימא. רכב חשמלי הוא אכן פתרון שכזה – היות ואינו מזהם.
רכב המונע בסוללות חשמליות ניזון מחשמל המיוצר מתחנות כוח (שהן, למעשה, דווקא כן מזהמות), אך רוב רובו של התהליך קורה הרחק מהאוכלוסייה, ובחיי הרכב עצמו הוא אינו מייצר זיהום, בשונה מרכבים רגילים.
בעתיד, צופים שייצור האנרגיה יעבור לאנרגיה חלופית (שמש או רוח), כך שהזיהום יפחת כמעט לגמרי.
פשוט וקל לייצור
המנוע החשמלי קל מאוד לייצור. אורך חיי הניצול שלו גבוה ביותר והוא עמיד יותר וחזק יותר. אין לנו, במקרה זה, צורך במערכות עזר – מערכת שימון או מערכת קירור, לדוגמה. אפילו תיבות ההילוכים, המצמד והמתנע – כולם מיותרים.
כל המשתנים האלו הופכים, כצפוי, את המנוע החשמלי למנוע זול יותר, אשר גם תחזוקתו זולה בהרבה, אמינותו גבוהה באופן משמעות ממנוע רגיל (מורכב מפחות חלקים מבפנים ומבחוץ), והנטייה להתקלקל נמוכה יותר, היות ויש מספר נמוך של מערכות שעשויות בכלל ללקות.
זול יותר
תפעול מכונית חשמלית זול יותר, כיום, מתפעול מכונית אחרת. זאת מכיוון שמרבית ממשלות העולם תומכות במעבר לרכבים חשמליים ומעוניינות לעודד את האוכלוסייה. אפילו האגרה השנתית זולה יותר.
הוצאות התחזוקה נמוכות יותר והוצאות האנרגיה זולות בהרבה – כפי שניתן להסיק, חשמל זול בהרבה מדלקים, שעליהם המס גבוה יותר.
ומה קורה כשצריך מוסך?
זכרו שפרט למערכת ההנעה, המכונית עצמה לא השתנתה משמעותית ואת חלק מהתקלות והטיפולים תוכלו לבצע במוסך רגיל.
במקרה של טיפול במערכת ההנעה, יש לדבר עם היבואנים הרשמיים – שכן מכונאי רכב מן המניין לא ידע לגשת למערכת זו במידה ולא עבר הכשרה ייעודית.
ידידותי לסביבה, ידידותי לכיס, וקל לתפעול – רכבים חשמליים הם העתיד, והעתיד כבר כאן.